Liczba wyświetleń stron

Otrzymuj codzienne powiadomienia o przepisach na swojego maila

piątek, 26 października 2012

Problemy z nadciśnieniem


Miej ciśnienie- na zdrowie!

Czy wiesz jak ogromny wpływ na ciśnienie ma Twoje odżywianie?
Nadciśnienie rzadko daje widoczne objawy. Może ono powodować bóle głowy ale u bardzo niewielkiej grupy ludzi u których nadciśnienie jest naprawdę silne. Czasem pojawia się krwawienie z nosa lub problemy z widzeniem. Często przebiega bezobjawowo, więc jedyną metodą aby poznać czy ma się za wysokie ciśnienie- jest po prostu je zmierzyć. Prawidłowe ciśnienie nie przekracza wartości 139/89. 
 
Czemu nadciśnienie jest czymś szkodliwym?
Ludzie z nadciśnieniem żyją krócej dlatego, że mają większe prawdopodobieństwo zachorowania na choroby serca. Jeżeli nadciśnienie jest długo nie leczone, może prowadzić do zapadnięcia się nerek lub spowodowania stałej wady wzroku. Może również wpłynąć na mięsień sercowy do tego stopnia, że pompowanie krwi przez mięsień staje się mniej efektywne.
Obniżając swoje ciśnienie krwi, obniżasz ryzyko zachorowania na wieńcówkę i tym samym zawał serca.
 
Czym jest wysokie ciśnienie?
Ciśnienie krwi to ciśnienie które wywołuje krew na Twoje żyły, arterie które wypompowują krew z twojego serca do reszty organizmu. Zbyt wysokie ciśnienie jest wtedy, gdy ściany większych tętnic stają się mniej elastyczne oraz gdy mniejsze żyły stają się węższe-mają mniejsze światło.

Przyczyny wysokiego ciśnienia:
Istnieje wiele przyczyn podwyższonego ciśnienia, oto główne z nich: 
  • Stres
  • Niewystarczająca aktywność fizyczna 
  • Za dużo soli i kwasów tłuszczowych nasyconych w diecie 
  • Za dużo alkoholu i kofeiny w diecie 
  • Palenie tytoniu 
  • Nadczynność tarczycy ( tak zwane ciśnienie wtórne) 
  • Za mało owoców i warzyw- niedobory wit C i wit B 
  • Czynniki genetyczne
  • Niektóre choroby nerek mogą powodować podwyższenie ciśnienia, ale i podwyższone ciśnienie ma wpływ na pracę nerek oraz nadnerczy, więc koło się zamyka.
UNIKAJ:
  • Soli, przy czym nie chodzi tylko o dodawanie jej do potraw, ale również o wybór pokarmów, które są w nią ubogie- uważaj na przetworzoną , paczkowaną żywność, w której roi się od soli. Znajduje się ona w pieczywie, serach, szynkach, kiełbasach, żywności puszkowanej, herbatnikach, wafelkach, pasztetach i sosie sojowym. Jest świetnym konserwantem, więc warto zacząć czytać informację na opakowaniu i unikać jej zbyt dużej ilości. Gdy robisz zakupy- zwróć uwagę na zawartość soli w produktach, takich jak gotowe posiłki czy sosy. Gdy widzisz 0,5 g sodu lub 1,25g soli- to już DUŻO
  • Unikaj jak możesz kofeiny, alkoholu i innych używek. Mają szkodliwy wpływ na układ sercowo-naczyniowy i w wielkim stopniu wpływają na ciśnienie tętnicze
  • Cukier, cukier i jeszcze raz cukier!- w skrócie o cukrze: próchnica, otyłość, depresja i nadwrażliwość oraz czasem nerwica i częste spożywanie powoduje skoki glukozy do krwi, a co za tym idzie cukrzycę typu drugiego…czy potrzebny jest kolejny powód aby unikać cukru? Oto on- nadciśnienie tętnicze !
Pamiętaj, że dieta wspomagająca walkę z nadciśnieniem to nie same wyrzeczenia! Śmiało wprowadzaj do menu produkty wymienione niżej i próbuj różnych smaków, a wyjdzie Ci to na zdrowie.

ZALECANE POKARMY: 
  • Czosnek i cebula mają niezwykle cenny wpływ na układ krążenia 
  • Z owoców chętnie sięgaj po kiwi i banany- dobre źródło witamin i potasu- udowodniono, że mają znaczący wpływ na regulowanie nadciśnienia 
  • Zjadaj pełne ziarno tj kaszę gryczaną czy brązowy ryż. Produkty te dostarczają błonnika, a oprócz tego witamin z grupy B, które pomagają obniżyć poziom cholesterolu 
  • Doprawiaj potrawy ziołami i łagodnymi przyprawami, wypróbuj natkę pietruszki, koperek, tymianek, kmin, imbir, cynamon, kolendrę- nadadzą Twojej potrawie oryginalności i poprawią przemianę materii 
  • Pij herbatę z pokrzywy oraz głogu- uzupełnią utracony potas i korzystnie działają na serce.
Może jakieś preparaty uzupełniające?
  • Przyjmuj witaminę C z bioflawonoidami. Odgrywa ona wielką rolę w gojeniu się ran naczyń krwionośnych i uszczelnia je.
  • Przyjmuj witaminę B compositum, gdyż witaminy z grupy B działają na układ sercowo- naczyniowy i łagodzą skutki stresu.
  • Koenzym Q10 jest silnym przeciwutleniaczem i dba o elastyczność ścian naczyń krwionośnych oraz obniża ciśnienie krwi
  **Uwaga! Jeżeli bierzesz już leki na obniżenie ciśnienia- suplementacje należy skonsultować z lekarzem prowadzącym.**








1 komentarz:

  1. Dziadku! Czemu Ty nie masz internetu i nie czytasz tego blogaaa!

    OdpowiedzUsuń

komentarze bardzo mile widziane,nawet te krytyczne!